Influencer marketing i praksis

 

Du kender formentlig til buzzordet influencer marketing, men selvom ordet vækker genklang hos de fleste, er genkendeligheden én ting men praksis en anden. Influencer marketing er en alternativ markedsføringsform, der er født i takt med en vækstende digitalisering.

Grundet en overkommunikeret verden med et utal af reklamebudskaber – uanset hvor vi har vores færd – er forbrugerne begyndt at stille sig mere kritisk over for markedsføring generelt. Det har den konsekvens, at det er blevet sværere at fange og vedligeholde deres opmærksomhed.

 

hhvad er influencer marketing up agency

 

Internettet og de sociale medier har medført nye markedsføringsmuligheder. Hvor vi før i tiden har været vant til push-markedsføring, med forbrugeren der ser passivt til, oplever vi i dag et større forbrug end nogensinde af pull-markedsføring. Her er forbrugerne selv med til at skabe indhold på blogs, de sociale medier og YouTube, og det er her, influencer marketing spiller ind.

 

“Grundet en overkommunikeret verden med et utal af reklamebudskaber – uanset hvor vi har vores færd – er forbrugerne begyndt at stille sig mere kritisk over for markedsføring generelt”

 

Definitionen af influencer marketing

Definitionen af fænomenet ændrer sig stadigvæk, da fænomenet hele tiden er under udvikling. Vores definition af influencer marketing – eller influencers – er, at det er mennesker, der har evnen til at påvirke sine følgerskares købsbeslutninger. I 1997 hørte vi om blogs for første gang. I første omgang var blogs et sted, hvor private mennesker snakkede om og delte deres liv med andre private mennesker. Særligt interessant var muligheden for to-vejs kommunikation og efter platforme som Facebook, Instagram og YouTube så dagens lys tog det fart.

 

Hvad er en influencer

 

De sociale medier er blevet en slags online communities, og her involveres forbrugeren i influentens daglige tanker og handlinger. Det er med til at inspirere dem, hvad enten det kommer til tøj, make-up, hår, indretning, mad eller måske rejser. Influencerne bliver ofte mødt med en vis form for identifikation eller fascination, hvorfor man enten kan genkende sig selv eller blive inspireret til, hvem eller hvad man gerne vil transformeres til som menneske.

 

“De sociale medier er blevet en slags online communities, og her involveres forbrugeren i influentens daglige tanker og handlinger”

 

Hvem kan bruge influencer marketing?

Relationen mellem influent og forbruger er afgørende for influencer marketings succes, og det er netop den, influenceren ethos-lån og distributionskanaler, man køber ind i som brand. Det er altafgørende at man som brand eller bureau skal forstå de universer, man køber ind i. Det giver nemlig det bedste fundament for engageret og relevant indhold til målgruppe, der møder det med positivitet.

 

hvad er influencer marketing2

 

Influencer marketing er relevant for brands, der ønsker at øge sin kendskabsgrad, få eller bevare loyale kunder, tiltrække nye eller erfare en øget stigning i salget. Sidstnævnte kræver ofte et højere budget, og det er samtidig et langsigtet mål. Men med den rette strategi herunder valg af mediekanaler, kvalificering og rekruttering af influenter, samspillet mellem samtlige tråde og involverende personer, rollefordeling, udefrakommende strategier og lignende, er der mindst lige så mange muligheder for at skabe værdi i dette game som med gamle kendinge a la tv, radio og tryk.

Vores hemmelighed er intet mindre end brugen af data i alle stadier af en kampagne. Det højner kvaliteten af influencer marketing som aldrig før, og man kan træffe informerede beslutninger. Men ingen sagde, det skulle være let.

 

“Influencer marketing er relevant for brands, der ønsker at øge sin kendskabsgrad, få eller bevare loyale kunder, tiltrække nye eller erfare en øget stigning i salget”